Vår egenutviklede IS skal testes på Bratteberg og Øyra skole i Volda kommune fra uke 10, og på Kuben VGS i Oslo etter påske. Elevene (og andre) skal gi tilbakemelding om hvordan de opplever sitt innemiljø.

Den web-baserte undersøkelsen knytter opplevelsene til spesifikke klasserom, hvor man samtidig måler utvalgte inneklimaparametere (temperatur, karbondioksid m.m). Målet med piloten er å få på plass det tekniske som trengs for høstens hovedundersøkelse (som skal foregå i større omgang, og for en lengre periode). For å få dette til må vi se på hvor forståelig og hensiktsmessig vår nyvinning, IS-undersøkelsen, er før vi tar den i hyppig bruk til høsten.

Piloten skal vare gjennom vårsemesteret 2023. IS ble utviklet gjennom mange måneder, og med god hjelp fra elever, studenter, lærere og andre, men dette er første gang den blir tatt i bruk «for alvor». Vi venter med spenning på tilbakemeldinger fra skolene!

*IS står for Ikonbasert spørreundersøkelse. Den tekniske løsningen er utviklet av NILU v/Mirjam F. Fredriksen. Faglig innhold er utviklet i DIGG-MIN-SKOLE prosjektet.

Screenshot av et av undersøkelsesbildene.