NAAF er en politisk nøytral, handlekraftig, troverdig og kunnskapsrik ideell interesseorganisasjon. Gjennom positivt og løsningsorientert virke i de forskjellige organisasjonsledd skal frivillige, tillitsvalgte og ansatte søke å bremse den økende forekomsten av astma og allergi samtidig som vi sørger for at de som har sykdommene lever så fullverdige og gode liv som mulig.

NAAF har et prioritert arbeidsområde rettet mot inneklima i skoler og er et satsingsområde i handlingsplanen. Organisasjonen skal sette fokus på sammenheng mellom inneklimaproblemer i norske skolebygg og helseproblemer.

Vår rolle i DIGG-MIN-SKOLE-prosjektet er å bidra til at eksisterende styringssystemer og møtearenaer kan få økt nytteverdi slik at det kan brukes aktivt i skolens arbeid med inneklima og HMS gjennom innovative samskapingsprosesser. Dette skjer ved å sikre bred brukerinvolvering av alle relevante aktører på skolen (teknisk, drift, pedagogisk, elever, foreldre) og eiendomsforvaltere i kommunen. Det er et mål at de ulike systemer kan og bør kommunisere og dele data med hverandre på en slik måte at de kan anvendes av sluttbrukere i det enkelte rom og i skolens internkontroll.

Kai Gustavsen
Fagsjef inneklima