NILU – Stiftelsen Norsk institutt for luftforskning er en uavhengig stiftelse etablert i 1969. NILUs forskning har som formål å øke forståelsen for prosesser og effekter knyttet til klimaendringer, atmosfærens sammensetning, luftforurensning og miljøgifter. På bakgrunn av forskningen leverer NILU integrerte tjenester og produkter innenfor analyse, overvåkning og rådgivning. NILU er opptatt av å opplyse og gi råd til samfunnet om klimaendringer og forurensning og konsekvensene av dette.

Forurensninger i innemiljø er et voksende forskningsfelt for NILU. Våre forskere har bred erfaring med målinger av forekomst av kjemiske forbindelse i innemiljø gjennom både nasjonale og internasjonale prosjekter. I denne sammenheng har NILU mye erfaring med skoleprosjekter, der elevene bl.a. har blitt involvert i målinger av inneklimaet med i skolebygg/klasserom.

NILU har lang erfaring med håndtering av komplekse datastrukturer, herunder datainnsamling, lagring og visualisering. Dette gir oss evne til å utnytte avanserte og skalerbare systemer, samt maskinlæringsteknologi til å automatisere prosesser og generere ny kunnskap, som igjen setter NILU i stand til å tilby innovative datatjenester. Det nyeste innen fagfeltet er å bruke rimelige sensorer til å måle luftkvaliteten, i kombinasjon med maskinlæring for å utføre automatisert kalibrering og kvalitetskontroll. Innføringen av maskinlæring gjør det mulig å utføre nye metoder for kalibrering og verifisering av overvåkede data for å skaffe ny kunnskap og informasjon som kan brukes som grunnlag for beslutningstaking eller informasjon til allmennheten. På NILU både bruker og utvikler vi avansert maskinlæringsteknologi, som blant annet benyttes til å komplementere eksisterende kunnskap om modeller og måleteknikk. Maskinlæring er også et viktig verktøy i NILUs arbeid med å predikere data om luftkvalitet.

Over mange år har NILU vært aktivt innen forskningsformidling og involvering av brukere i sitt forskningsarbeid. I flere prosjekter har vi benyttet oss av metoder for å involvere frivillige og interesserte i for eksempel overvåkning av luftkvalitet med hjelp av lavkostnadssensorer. I denne sammenheng har vi også jobbet med folkeforskning og er nå i ferd med å etablere et nasjonalt nettverk for folkeforskning med mange andre aktører.

NILU sin rolle i prosjektet er:

Kontakt:
Alena Bartonova